Site Meter

söndag 27 april 2008

PFT med personalklubben

På mitt jobb har vi en flygsektion inom personalklubben. Flygsektionen anordnar flyg-aktiviteter där medlemmarna kan följa med och de medlemmar som är piloter kan flyga. Företaget står för en del av kostnaden och resten betalas lika av alla som följer med. För att som pilot få flyga i dessa aktiviteter krävs att man gör en PFT-flygning varje år tillsammans med flygchefen K.

Det var alltså i fredags dags för mig att göra denna PFT så att jag kan vara med på aktiviteterna. K hade sålt in konceptet som "jaja, du har väl tränat ordentligt under din utbildning, men det är ju billig flygtid..."

Flygningen blev först lite airwork över skärgården och sedan några varv på Barkarby. Under airwork-passet gjorde vi lite branta svängar, stall och långsam flygning för att avsluta med en nödlandningsövning. Motorn "stannade" som den brukar och jag lyfte nosen för att få rätt fart och satte kurs mot ett öppet fält till vänster om oss. När vi kom närmare fältet såg det ut som att någon klippt en landningsbana åt oss i gräset. Vi kom ännu närmare och såg en vindstrut och till slut såg vi även banmarkeringar. Det var alltså ett flygfält !! Ingen av oss hade en aning om att det fanns ett flygfält här, strax innanför Ljusterö och vi hade inte läst någonting om det någonstans. Måste antagligen vara helt privat och det finns inte med i Svenska Flygfält. Lite efterforskningar på flygfotona på Eniro ger vid handen att koordinaterna är N59 29' 46,35'', E 18 25' 24,86''. Någon som vet något om detta fält?

Efter denna nödlandningsövning satte vi kurs mot Barkarby. Jag har faktiskt aldrig flugit dit via KYRKAN förut så K hjälpte mig att hitta denna kyrka. På väg mot den mötte vi en Cessna 172 som låg 200 fot nästan rakt ovanför oss. Vi såg dem tidigt och kunde hålla koll på dem, men det var lite spännande att mötas så nära. Vi gjorde en vanlig landning och en bedömningslandning innan vi åkte hem till Bromma igen.

Inga kommentarer: