Site Meter

tisdag 22 april 2008

Första passet som pilot

I fredags flög jag första passet som pilot. Det var kollegan P som ville följa med på en flygtur och jag var naturligtvis inte sen att säga nej.

Åkte först och tankade för att fylla på lite bränsle och väl där så upptäckte jag att jag glömt den lilla väskan med flygplanets dokument, så det blev att så vackert taxa tillbaka till flygklubben för att hämta den. Därefter start igen från klubben, så min kollega fick goda inblickar i hur man startar flygplanet (3 gånger) och hur man kör på Bromma :-)

När vi väl kom iväg gjorde vi det på bana 30 och första målet för turen var en liten rundtur över Täby där P bor. När vi pratade om flygturen några dagar tidigare trodde jag först att Täby ligger i Arlandas kontrollzon, men en titt på kartan visade att det istället ligger precis utanför Bromma-utpasseringspunkten EDSVIKEN. Eftersom det var start från bana 30 så kom vi ju ändå den här vägen så det passade fint. Vi gjorde några svängar över P:s hus och omgivningar och under tiden såg jag till att fortsätta lyssna på Brommatornets frekvens för att höra om det var någon mer på väg ut bakom mig, men det kom ingen.

Sedan blev det en sväng ut över skärgården (ja, vi hade flytvästar). Vädret och sikten var fantastisk så, det var väldigt vackert där ute. Till slut var vi vid Kanholmsfjärden och då var det ju inte så långt till Sandhamn, så vi flög dit också. Det blev några svängar över Sandön (ön som Sandhamn ligger på, inte Gotska Sandön, det är lite längre bort) innan vi svängde norrut.

P hade sagt att han gärna ville köra lite "busflygning", dvs lite brantare svängar, stall och annat sådant. För detta ville jag ha mer höjd än de 1500 fot som vi legat på, men en titt på kartan visade att vi nu faktiskt var utanför Stockholm TMA och kunde stiga fritt. Därför steg jag till 3000 fot och sedan blev det lite g-krafter i branta svängar. P tyckte att det var jätteroligt: "ja, jag gillar berg-och-dalbanor...". Denna övning avslutades med en dykning ner till 1500 fot igen innan vi fortsatte norrut.

Lite funderingar om vart vi skulle nu ledde till planen att flyga runt Arlandas kontrollzon. Då skulle vi se några ställen som P gärna ville titta på och vi skulle hinna hem i lagom tid. Sagt och gjort. Det blev lite karta-och-kompass-navigering hela vägen runt. När vi kom in över land igen blev det stundtals lite guppigt pga termik över marken, men det hade varken P eller jag något problem med.

Till slut var vi i för mig välkända flyg-trakter (dvs över Mälaren) och på väg mot för att landa igen. Trafiken på radion var ganska tät såhär på fredag eftermiddag så min första plan att fråga om en tur över stan fick strykas för denna gång. Vi blev klarerade till BJÖRNHOLMEN och väl där fick vi vänta. Nu hörde vi att ett annat plan kom bakom oss vid ÄLVNÄS och precis när jag sagt till P att i det här läget får man oftast sjunka till 1000 fot kom ordern från trafikledningen på just det. Det blev några varv till på 1000 fot innan det var vår tur och jag gjorde en riktigt bra landning i den måttliga sidvinden.


Flygtimmar denna flygning: 1,9
Flygtimmar totalt: 50,9
Antal landningar denna flygning: 1
Antal landningar totalt: 155

Inga kommentarer: