Site Meter

måndag 14 april 2008

Lektion 25 - Uppfräschning av flygtrim

Jaja, jag vet att ni helst vill läsa om min uppflygning, men jag vill gärna för min egen skull att inläggen kommer i rätt ordning. Därför skall jag först skriva om min fredagsflygning innan rapporten om uppflygningen kommer....

Som trogna läsare har förstått så har den sista tiden präglats av en del bokningsstrul. Men i fredags fann jag att jag var på klubben (behövde hämta några papper), vädret var bra och jag hade tid. Varför inte ta ett EK-pass för att slipa lite på flygtrimmet. Vid det laget var det ju nästan 2 veckor sedan senaste flygningen. Jag träffade M på klubben och han godkände min idé att flyga själv och efter lite manövrerande med bokningssystemet fann jag att jag hade tillgång till SE-KSG i 1,5 timmar. Sagt och gjort. Det blev en snabb (men fullständig) daglig tillsyn och uppstart av flygplanet innan jag kunde rulla iväg.

Jag började med att ta mig till Barkarby för att öva på lite start och landning. Dagen till ära användes bana 6 som jag inte landat så många gånger på. Bana 6 har en rejält inflyttat tröskel (ungefär halva asfaltssträckan, den andra halvan kör det bilar och motorcyklar på), vilket gör att man får skärpa sig lite och inte luras av att styra mot början av asfalten. Det blev totalt 6 landningar här med varierande men godkända resultat. På de flesta varven fann jag att jag låg lite väl högt när jag svängde in på finalen, men det gick att rätta till genom att sjunka med tomgångsvarv för att komma ned ordentligt. Utflytningarna och sättningarna var helt OK, även om jag nog kunnat stanna uppe i luften lite längre på de flesta av dem.

Därefter ville jag köra lite airwork med långsam flygning, stall, branta svängar och även nödlandning från hög höjd. Därför tog jag mig ut den vanliga vägen mot Mälaren och bad Stockholm Control om lite luft ovanför Adelsö som jag gjort tidigare. Det var dock gott om trafik på väg från Bromma och till Arlanda denna eftermiddag så jag fick snällt vänta. Efter en stunds väntan tipsade trafikledarn att det nog skulle vara lättare att få plats om jag tog mig längre västerut mot Selaön istället. På väg dit fick jag tillstånd att stiga så länge jag höll mig under 3000 fot. Flygningen ut över Mälaren var fantastiskt vacker. Det var nästan helt vindstilla vid marken så vattnet var så gott som spegelblankt och dessutom låg det lite dis i luften så stämningen blev nästan lite trolsk. Ytterligare ett tillfälle då jag suttit och myst i flygplanet alltså.

Väl här började jag med lite branta svängar. Jag fann snabbt att jag började svängarna med för lite sidroder och när jag rättade till detta så började jag sjunka istället. Då blev det att dra ratten åt sig och både rotationshastigheten och g-krafterna ökade markant. När detta rättats till gick det ganska bra att hålla höjden, även om jag velat komma till detta läge snabbare. Långsam flygning med efterföljande stall gick dock som en dans.

Det jag har haft mest problem med under min utbildning har varit nödlandningar från hög höjd och därför ville jag öva på detta. Jag såg till att inte ha sett ut något landningsfält i förväg utan "överraskade" mig själv med att dra av på gasen på ca 2800 fots höjd. Området jag var i just då var ett stort fält med många gårdar och åkrar, så problemet här var inte att hitta ett fält, det var snarare att bestämma sig för vilket. I denna förvirring lyckades jag inte riktigt komma rätt (jag hade lite för dålig koll på höjdmätaren) så jag fick byta mitt tänkta fält på slutet när jag i en sväng insåg att jag inte skulle komma fram dit jag ville. Jag hade dock absolut klarat denna nödlandning om det varit på riktigt, men jag skulle som sagt velat ha bättre koll på min flygbana på vägen ner.

Efter denna övning ville trafikledningen flytta mig ännu längre västerut eftersom man på Bromma bytt till bana 12, men då insåg jag att tiden började rinna ut och jag tackade för mig istället och flög hemåt. Vid SVARTSJÖ blev jag klarerad till LAMBARUDD där jag fick göra några väntevarv och dessutom sjunka till 1000 fot. Strax efter mig kom ett plan till som cirklade på 1500, dvs bara 500 fot ovanför mig. Till slut fick jag starta min inflygning bakom en landande RJ från Malmö Aviation och snart var även denna flygning slut. Det blev en bra uppfräschning av lite av varje, men jag skulle nog helst ha klarat nödlandningsövningen bättre.

Flygtimmar denna flygning: 1,2
Flygtimmar totalt: 47,1
Antal landningar denna flygning: 7
Antal landningar totalt: 148

Inga kommentarer: