Site Meter

torsdag 1 maj 2008

Världens dyraste papperslapp

Vad är kilopriset på ett nytt flygcertifikat? För min del blev det 152341 kr....

Häromdagen fick jag avin om att jag hade en försändelse från luftfartsstyrelsen att hämta ut på posten. Idag var jag på posten och fick betala den nätta summan av 6246 kr. Efter vad jag hört från andra hade jag i och för sig trott att det skulle vara mer, men av någon anledning hade de bara skrivit ut mitt certifikat på ett år... När jag skulle hämta ut brevet så lade kassörskan det på sin brevvåg och jag råkade se att det vägde 41 gram. Därav kilopriset.... Dessutom var den största vikten av brevet en liten plastmapp som man kan ha certet i. Själva certifikatet är bara ett halvt A4-papper så det väger nog betydligt mindre.

Men, i och med detta är det helt klart. Jag är nu officiell innehavare av ett flygcertifikat !!!! Min vän A bekräftade detta när han idag hälsade på mig med "Goddag flygkapten" istället för "Goddag direktörn" som han brukar (nej, jag är inte direktör, det är bara vad vi kallar varandra ibland).

5 kommentarer:

Marcus Rangell sa...

Du vågade alltså räkna ihop alla kvitton?

Jag fick frågan vad det kostar att ta flygcert tidigare i veckan av ett gäng studenter på besök i klubbstugan. Jag svarade dom med att jag lägger alla kvitton i en låda och tänker inte titta i den förren jag är 85..

Grattis till certet för övrigt! Nu är det bara att bygga vidare med resterande kryptiska bokstavskombinationer. :)

Feffe sa...

Nej, det där var bara kostnaden för att plocka ut certet. Omräknat till kilopris.

Marcus Rangell sa...

Reading comprehension++

Såg det nu när jag läste igen. För att omformulera frågan då: har du räknat ihop alla kvitton?

Det är nog för övrigt förmodligen inte helt vanligt på macken att folk kommer och hämtar ut rekommenderade brev från luftis och med ett gigantiskt leende slantar ut flera tusen för en papperslapp. Personalen måste tro att man lider av någonting obotligt..

Feffe sa...

Jo, jag har räknat ihop vad det kostade, men jag vågar inte riktigt publicera den siffran. Den är lite för stor....

Anonym sa...

Feffe pliiis, vågar du dig åtminstone på att publicera en siffra med stor +/- tolerans? :)

Tack för en satans bra blogg, befinner mig troligen precis där du befann dig för 1-2 år sedan. Dvs, på marken med längtan upp i det blå och i startgroparna för att förverkliga drömmen. Det som hittils har hindrat mig är priset, eller rättare sagt vad jag tror är priset... har inte en susning om vad nått sånt här kan gå på. Du verkar har örnkoll på det mesta hittills så :)