Site Meter

fredag 30 maj 2008

Flygdag på Barkarby

Flygsektionen på jobbet hade ordnat flygdag på Barkarby i onsdags. Den bestod i att hugade spekulanter fick testa att flyga en kort tur till ett bra pris. Jag var engagerad som pilot och hade hyrt SE-IUF från flygklubben.

Jag hade först inte trott att det skulle bli så mycket folk, eftersom jag inte sett så mycket annonsering för evenemanget, men när jag dök upp med IUF på Barkarby var det massor av folk där. Vi var 3 flygplan som lotsade upp passagerarna i luften, men vi fick hålla på nästan till kl 9 innan alla var klara (ett av planen var tvunget att avvika efter en stund pga tekniska problem). För min del blev det 6 pass med 3 passagerare i varje.

På ett sätt var varje pass unikt med de olika personligheterna på mina passagerare, men på sätt och vis var de också väldigt lika. Jag vet inte om ni andra piloter som läser detta har märkt att man för det mesta får samma frågor om flygning från de oinvigda? Jag fick dessa frågor/kommentarer åtminstone två gånger vardera:

- Är det ditt plan?
- Hur högt flyger vi?
- Hur fort flyger vi?
- Ojojoj, vilken fantastisk utsikt !!
- Vad litet planet var
- Vad kostar det att flyga?
- Hur många timmar måste man flyga för att behålla sitt certifikat?

Den sista frågan är lite intressant. Den har jag nog fått från alla jag berättat att jag flyger för. Det verkar vara något som alla vet, att man måste flyga lite för att behålla certet. Att verkligheten (som vanligt i flygvärlden) är lite komplicerad med alla regler kring detta gör att jag inte har något riktigt bra och enkelt svar på den frågan...

Nåja, tillbaka till flygningen. Jag kommer att minnas den 9-åriga tjejen som nog tyckte det var roligare att prata i headset än att flyga, applåderna jag fick vid en landning och leendet på killen som aldrig hade flugit förut (alltså inte med stora flygplan heller).

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,

är intresserad av hur er flygsektion på jobbet fungerar. Vi har diskuterat en sådan på mitt jobb ett tag och nu såg jag att ni har en. Är klart intresserad av lite info. Släng gärna iväg ett mail.
//Johan
johan.malmquist@glocalnet.net

Anonym sa...

Alltid skoj att se glädjen i andras ansikten då man flugit ett lugnt och fin pass med dom!
Flyger man nybörjare så får man skärpa till sig ordentligt så att hela resan blir mjuk och behaglig :))

Tord Dånge sa...

Trevlig sida om aviation!
Mvh
Tord