Site Meter

lördag 5 maj 2007

Närkontakt med en PA-28

Idag var det arbetsdag på flygklubben och den spenderades med att städa, tvätta och vaxa klubbens 4 PA-28:or. På min (och några andras) lott föll SE-IUF.

Detta gav mig ett ypperligt tillfälle att titta lite närmare på flygplanet. Jag fick till exempel möjlighet att krypa under flygplanet för att tvätta buken och det var kul att se hur flygplanet ser ut underifrån. Jag blev förvånad över hur lite tryck det behövs på vissa ställen för att trycka in plast-panelerna som kroppen är gjord av. Jag passade också på att damma och städa flygplanet inuti och hittade lite nya spakar och knappar som jag inte sett förut. Till exempel sitter en liten rund spak i golvet på varje sida ungefär under gasreglaget. Vad gör den? Jag måste fråga A när vi träffas nästa gång. Jag hittade också en EGT-mätare som jag inte sett förut i cockpit.

Efter att ha tvättat flygplanet och dessutom hjälpt till att lasera klubbens utemöbler fick jag lite tid för mig själv på klubben. Då passade jag på att läsa igenom "Pilots Operating Handbook" (vad heter det på svenska?) för en PA-28 och där fanns mycket matnytting information. Till exempel fick jag svar på frågan jag ställde i ett annat blogg-inlägg. 80 knop (ja, eller 79 mer exakt) är faktiskt bästa stighastighet (och dessutom bästa sjunk-hastighet) på en PA-28.

Sammanfattningsvis var det en skön dag i solen där jag fick tillfälle att träffa några av klubbkamraterna och dessutom fick klämma lite på flygplanen.

1 kommentar:

Fred sa...

Det gjorde väl ont i lackarn som fick måla om SE-IUF för några år sedan - kärran bar ju Pipers speciella jubilumsmålning från 1988. Kolla:

http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=66716