Site Meter

söndag 13 maj 2007

Lektion 2

I fredags flög jag min andra riktiga flyglektion (alltså tredje flygpasset om man räknar med provlektionen) På programmet stod flygning med klaff, stall och vikning samt introduktion till landningsvarvet. Flygplanet för dagen var SE-GLU.

När jag dök upp på klubben stod flygplanet redan framme framför klubbhuset, eftersom det just använts till en uppflygning som enligt uppgift gick bra. Grattis!! Jag försökte göra daglig tillsyn så gott jag kunde enligt vad jag mindes från lektionen före. A tittade på. Han anmärkte bara på att jag inte kände efter om stabilatorns infästning var lös (dvs lyfta och rycka lite i stabilatorn från sidan). Dessutom kom jag på senare att jag glömt dränera bränsle, men A tyckte det var OK ändå eftersom planet precis hade flugit.

Vi hoppade in och jag gjorde checklistan. Upptäckte att på denna maskin sitter variometern inte på sin vanliga plats, utan till vänster om svängindikatorn (heter den så?), vilket var lite ovant. Dessutom fick jag reda på att spaken i golvet som jag undrat över tidigare har med ventilationen att göra. Motorn startade enkelt (inte som på SE-GPN som haft lite problem med motorstart) och vi taxade iväg. Denna dag gällde bana 12 på Bromma, vilket var nytt för mig och det blev lite längre taxi-resa än vanligt. A skötte radiosnacket men bad mig lyssna för att lära mig ("Bromma Ground, SE-GPN, 2 personer, 995, information B, vill taxa för utpassering Älvnäs", kan det vara rätt tro?). När vi stod på motoruppkörningsplatsen kom 2 bizjets som skulle starta och en skulle landa, så det blev lite väntan där men snart var det vår tur.

A tog hand om starten och förklarade (som vanligt) vad han gjorde. Eftersom det inte var så nytt för mig längre kunde jag ta in mer av vad som hände. Fullgas, höger pedal, styr längs banan, lasta av noshjulet lite, rotation vid 55-60 knop, ner med nosen för att accelerera till 80, upp med nosen igen och håll planet rätt på vingarna... Några hundra fot upp fick jag ta över. Vid utflytningen på 1500 fot hamnade jag lite högt, och kände hur stort ratttryck det blir om man inte trimmar rätt. Trimmet löste problemet och snart var vi nere på 1500 fot igen. Vi flög ut över Älvnäs (strax till höger om Tappström) och ut till övningsområdet över Mälaren.

Vi började med repetition av förra lektionen med svängar, plané, glidflykt, stigning och svängar under höjdändring. Någon gång hamnade jag lite fel i höjd eller fart, men för det mesta gick det bra. Jag glömde också att känna efter att blandningen var rik någon gång.

Därefter var det flygning med klaff. Detta gjordes som ett simulerat landningsvarv. Starta på medvinden, motorplané, ta ut ett steg klaff och glidflyg (75-80 knop), sväng 90 grader till bas, ta ut ett steg klaff till, sväng 90 grader igen till final, sista steget klaff och ca 70 knop och slå på bränslepumpen igen. Därefter simulerat pådrag med fullgas, höger pedal, höj nosen, ta långsamt in alla klaffstegen och börja stig igen vid 80 knop. Vi gjorde denna övning några gånger. Det kändes som att det var mycket att göra och lätt att glömma bort något. Dessutom blev jag lite förvirrad av alla olika farter (särskillt som det är olika uppgifter om dessa farter, mer om det senare...) Sammantaget gick det dock ganska bra. Jag var inte heller lika nervös över att flyga lågt som förra gången.

Sedan var det dags för stall och vikning. Detta var en total "non-event" i en PA-28. Jag hade föreställt mig att mer skulle hända, men det enda var att vi saktade ned på samma höjd. Till slut börjar stallvarnaren tjuta och planet börjar vibrera. Därefter börjar man sjunka utan någon vidare vikning. Fram med nosen och fullgas samtidigt så löste det sig. Jag fick prova några gånger och fick till en stall med bara 100 fots höjdförlust vilket A sa var mycket bra :-)

Till slut gjorde vi lite branta svängar. A ville visa inför nästa lektion. Han visade en sväng och sedan fick jag prova. Det gick bra att flyga branta svängar med 40-45 graders lutning utan att ge fullgas och jag lärde mig snabbt att tricket att inte förlora höjd är att tidigt i svängen ge höjdroder. Det är mycket svårare att ta tillbaka höjd man förlorat under en sväng. Dessutom kan man använda sidrodret för höjdkontroll eftersom planet lutar. Dessa svängar gick riktigt bra, även när jag skulle gå direkt från en högersväng till en vänstersväng. A sa att vi nog inte behövde köra några branta svängar nästa gång som han tänkt eftersom det gick så bra för mig. När vi var klara sa jag något om att detta var roligt och då visade A mig branta svängar med 60 graders lutning. Då kändes G-belastningen ordentligt och vi svängde på en femöring. Jätteroligt !!

Nu var det dags att åka hemåt. A frågade mig vilket håll Stockholm ligger åt. Jag pekade åt höger. A frågade om jag var säker, varför jag genast blev osäker. Jag tänkte över det en gång till och tyckte fortfarande att det var åt höger. A sa "Bra, det är rätt och du skall alltid vara säker" :-) Vi flög in mot Bromma via Svartsjö, fick klarering till Kanan (kan vara fel, i alla fall något av badställena) och när vi kom dit var det dags för sväng mot baslinjen för bana 12. Jag flög en bra bit in på finalen och gjorde (efter A:s kommandon alla åtgärder vi gått igenom tidigare) När vi kom till finalen tyckte A att jag rörde ratten för mycket och tog över och landade, efter landning fick jag ta över igen och taxade av banan till tankningsplatsen. Tankning och taxning till klubben och sedan var vi klara.

Analys
Man verkar vara lite oense om vilka farter som gäller i de olika stegen i ett landningsvarv. A förordade 75-80 knop på medvind och bas och 65-70 på final, medan klubbens officiella version vill istället ha 85-90 på medvind. Ur ett flygsäkerhetsperspektiv kanske det inte gör så mycket att man inte är överens, men det är förvirrande för en elev.

Ännu så länge har det mesta gått bra för mig. När skall jag få problem?

Jag känner att efter några flygningar börjar jag få bättre koll på höjdhållning och att känna var jag har ratten, vilket jag upplevde som ett problem i min provlektion. Jag tycker dock fortfarande att jag inte får en riktigt bra körställning i en PA-28. Om jag skall ha lagom långt till pedalerna så hamnar ratten ganska långt fram för mig (den måste dock ha plats att gå hela vägen bakåt)

Flygtimmar denna flygning: 1,5
Flygtimmar totalt: 4,2
Antal landningar denna flygning: 1
Antal landningar totalt: 3

Planer för framtiden
Nästa lektion är bokad till den 24/5. Då skall vi åka till Barkaby och träna på start och landning. Jag har bokat SE-KSG och efter det har jag flugit alla plan som klubben har.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att du har kommit igång! Ser fram emot fler "tales" från Bromma :-)

/PC