Site Meter

fredag 21 mars 2008

Tekniskt prov

Skall snart iväg på lite påskfirande med familj, så jag hinner inte riktigt skriva om min mörkerflygning i onsdags.... Jag lovar att uppdatera med detta så snart jag får tid.

Men, jag hinner skriva om det som hände igår.

Efter mörkerflygningen i onsdags gav M mig ett tekniskt prov som jag skulle skriva inför uppflygningen. Provet handlade om var saker sitter i planet, farter för olika tillfällen, massa och balans-beräkningar, start- och landningssträckor osv. I onsdags när vi landade var det sent på kvällen så det blev inget skrivet då, men igår efter jobbet hade jag lite tid över och gjorde slag i saken. Eftersom en hel del av frågorna krävde tillgång till flygplanets instruktionsbok (POH alltså) så åkte jag ned till klubben och satte mig där för att skriva.

Det blev en hel del uppslagning i instruktionsboken samt även en del tittar direkt på flygplanet för att se var saker faktiskt sitter. Det mesta visste jag innan men en sak jag lärde mig var att det finns en dräneringspunkt för det pitot-statiska systemet (den sitter inne i cockpit innanför vänster vingframkant). Dessutom såg jag att brandsläckaren inte har riktigt samma plats i alla klubbens flygplan (i KSG sitter den mellan baksätespassagerarnas fötter och i de andra flygplanen (jag tror alla andra) på golvet under pilotens ben.

Inga kommentarer: