Site Meter

söndag 9 mars 2008

Lektion 20b - EK-flygning med airwork på höjd samt sidvindslandningar på Barkarby

Som jag nämnt i det förra inlägget blev det alltså en flygning till i torsdags.

När jag släppt av M och fikat lite så stack jag iväg på en flygning till. Jag hade planet (SE-IUF) tillgängligt i två timmar och tänkte göra lite airwork på höjd samt ta några varv på Barkarby. Först blev det dock tankning eftersom vi inte hunnit med det när vi landade (M hade bråttom till nästa elev). Därför fick jag efter tankningen hos Hjelmco på bromma taxa tillbaka hela vägen till början av bana 30 och starta därifrån (när man kommer från Linta där SAS flygklubb ligger kan man starta från påfarten på banan som ligger några hundra meter in på banan).

Jag flög ut via SVARTSJÖ och bad Stockholm Control om tillstånd att köra airwork över Adelsö upp till 3000 fots höjd. Efter en stund fick jag en transponderkod och mitt tillstånd så jag kunde stiga från de 1500 fot man flyger ut från Brommas kontrollzon med.

Väl uppe på höjden började jag med lite långsam flygning både med och utan klaff. Det gick riktigt bra att hålla höjden, men jag hade lite småproblem att få till exakt de farter jag önskade. Jag ville sakta ned stegvis med 80, 70, 60 och till sist 50 knop, men det blev bara 3 steg eftersom jag inte riktigt träffade 70 knop, utan snarare 65. Hur som helst kunde jag flyga runt med stallvarnaren pipande i 50 knop och gjorde några försiktiga svängar. Därefter drog jag av gasen helt och stallade flygplanet med sedvanlig upptagning efter några hundra fots höjdförlust. Med bara mig i planet blev det inga större vikningar, utan nosen höll sig snällt uppe men planet började vibrera och sjunka ganska snabbt i stallen.

Därefter försökte jag provocera flygplanet lite grann med stall i svängar och stall i sjunkande och stigande svängar. På min teoriutbildning hade jag hört att en stall i stigande sväng kunde leda till att flygplanet rollar ut ur svängen och över åt andra hållet, men jag lyckades inte med detta. En PA-28 är nog alldeles för snäll för sådana fasoner. På nästa flygpass (som kommer i kommande inlägg) lyckades M med detta, men det blir som sagt ämnet för nästa inlägg.

Nästa övning var branta svängar. Jag svängde åt bägge hållen med 45 och sedan kanske 50-55 graders lutning. Jag bevakade höjden och farten ordentligt och märkte att med 50-55 graders bankningsvinkel behövdes det lite mer gaspådrag för att hålla farten.

Jag gjorde också en dykning med hög fart och lyckades på 1500 fots höjdförlust skrämma upp planet nära Vne, men inte hela vägen. Jag ville dock vara lite försiktig, eftersom det var en del turbulens på lägre höjd.

Efter en stunds airwork sjönk jag ned ur Stockholms TMA, tackade för mig till Stockholm Control och satte kurs mot Barkarby. Inflygningen via STÄKSÖN och MASTEN gick bättre än tidigare, men jag har fortfarande lite problem att hitta MASTEN. Denna gång upptäckte jag dock vad problemet har berott på. På vägen in finns det två master där den första står lite till höger och ungefär lika långt bort till står masten som är kontrollpunkten. Jag flög mot den första och såg inte riktigt den andra. När jag kom fram till den första masten såg jag att det låg en go-cart-bana på marken där och när jag tittade på inflygningskortet så syntes det tydligt att detta var den första masten. Jag hade alltså inte kollat tillräckligt noga på kortet tidigare. Nu när jag lärt mig detta skall det nog gå bättre nästa gång....

På Barkarby var det ganska mycket sidvind från höger på bana 24. Dessutom var det en del nedsvep innan tröskeln, så landningarna blev lite knepiga. Den första gick sisådär och jag lyckades inte riktigt hålla mig över mitten av banan, men kom i alla fall ned på asfalten. Den andra landningen gick bättre och den tredje blev riktigt bra. Jag börjar få lite kläm på det där med sidvindslandning i alla fall!! På det fjärde varvet gjorde jag en bedömningslandning där jag bara tog ut 2 steg klaff för att inte bli så runtblåst av sidvinden. Därför blev utflytningen längre, men jag kom ner helt OK ändå. Kanske till och med borde siktat lite innan banan för att sätta ner flygplanet tidigare.

Efter 4 varv på Barkarby var det dags att styra kosan hemåt. Jag steg till 1000 fot och anropade Brommatornet när jag korsade banan på Barkarby. Då blev jag klarerad till inflygning bana 30 och kunde alltså lägga upp varvet precis som jag ville. Jag mindes A:s knep om hur långt från banan man skall lägga sin medvindslinje (så att banan hamnar mellan vingspetsen och knäcken på vingen), vilket ledde till att jag behövde flyga till Solvalla innan jag var lagom nära banan. Därefter blev det en tur över Sundbyberg som var min medvindslinje och sedan siktade jag in mig på en bas som pekade mot Traneberg. Snart var jag på final och landningen gick riktigt bra. Eftersom jag inte behövde tanka (hade tankat fullt innan flygningen) kunde jag göra en "kortfältslandning" denna gång också, precis som flygningen innan så att jag direkt kunde svänga in på taxibana G mot Linta.


Analys
Bra att öva på airwork igen. Det var inga större problem med någonting (kanske med undantag att hamna på rätt fart vid långsam flygning), men ändå bra att öva.

En fråga jag ställde mig (som jag diskuterade med M på nästa flygning) är vad jag skulle göra med transpondern när jag sjönk ur Stockholm TMA. Jag hade fått en transponderkod från trafikledningen, men nu när jag lämnade dem och flög okontrollerat och utan färdplan, skulle jag då behålla den, eller ställa om till 7000 som är standardkoden för okontrollerad flygning? Jag valde att ställa om, men kan förstå om svaret är att jag skulle behålla. Då skulle ju trafikledningen veta mer om mig när de såg mig på sina skärmar.

Flygtimmar denna flygning: 1,0
Flygtimmar totalt: 36,6
Antal landningar denna flygning: 5
Antal landningar totalt: 126

Inga kommentarer: