Site Meter

söndag 29 april 2007

Byråkrati

Utöver att välja flygklubb har jag också gått en match mot svensk flyg-byråkrati under våren. Många varnade mig att det skulle ta tid, men inte trodde jag att det skulle ta så här lång tid....

För att få påbörja en flygutbildning kräver byråkraterna att man har ett så kallat elevtillstånd. Detta ansöker man om hos luftfartsstyrelsen. Till ansökan skall man bifoga ett läkarintyg från en godkänd flygläkare, ett personbevis och en personutredning gjord hos polisen.

Jag började med flygläkaren. Jag frågade några kontakter på flygklubben och andra piloter jag känner och de flesta pekade på en viss flygläkare. Det verkade ju bra, men när jag undersökte saken själv fanns han inte med i listan på godkända flygläkare hos luftfartsstyrelsen. Rykten gjorde dessutom gällande att han hade fått tillståndet indraget pga att han varit lite för lätt att få intyg hos. Hur som helst, jag hittade en annan läkare i listan och beställde tid hos honom. Några veckor senare var det dags för själva undersökningen. De tog blodprov, urinprov, kollade blodtryck, syn, färgseende och man fick fylla i det där pappret där man frågas om massa hemska sjukdomar som man förhoppningsvis inte haft. Till slut träffade jag läkaren som kollade mina reflexer, min balans och lite annat smått och gott varvid jag blev friskförklarad för flygning. På protokollet stod det dessutom att han skulle göra en medicinsk undersökning av massa kroppsdelar inklusive genitalier och anus, men som han sa: "Jag förstår inte vad det har med flygning att göra, så vi skriver väl att de är OK?".

Personbeviset var inget större problem. Ett samtal till skattemyndigheten senare var det beställt och dök upp några dagar senare. Visste ni förresten att det sitter minst 14 (så många var det i alla fall när jag ringde) handläggare på skattemyndigheten och svarar på personbevis-beställningar? Känns ganska mycket, särskillt som de flesta personbevisvarianter (naturligtvis inte för flygning) går att beställa direkt på internet.

När jag kontaktade min lokala polisstation för personutredningen hamnade jag hos en dam som nog inte riktigt visste vad jag behövde. Hon skickade blanketter för lite av varje till mig så fick jag välja själv. Jag listade ut vilka som behövdes och skickade in dem. Efter ca 2 veckor fick jag ett brev att polisen också ansåg att jag skulle kunna flyga och hade godkänt mig.

Efter att ha samlat alla erforderliga papper var det nu dags för ansökan om själva elevtillståndet. Jag fyllde i blanketten och skickade med personbeviset (läkarundersökning och personutredning skickas tydligen direkt till Luftfartsstyrelsen) i ett stort kuvert. Uppgifter på hemsidan sa att detta skulle ta 10 arbetsdagar att fullfölja. Efter 2 veckor blev det en nervös öppning av brevlådan varje dag, eftersom jag vid det här laget (mitten av april) tyckte att jag väntat länge nog med att börja min utbildning och längtade att sätta igång. Ingenting hände efter 2 veckor.... Ingenting hände efter 3 veckor heller... En bit in på den fjärde veckan kunde jag inte hålla mig längre och ringde Luftfartsstyrelsen (en dag senare än jag tänkt pga den fantastiska byråkrat-uppfinningen telefontid) och frågade hur det gått med min ansökan. Då fick jag svaret "Men, den skickade vi ju till dig för 2 veckor sedan..." Det visade sig alltså att mina papper låg hos mitt lokala post-utlämningsställe men att de hade glömt att skicka avin till mig. MORR!! Jag hade alltså väntat i önödan. Nåja, jag hämtade ut pappren nästa dag (vilket var i förra veckan) och betalade avgiften och ringde genast min flyglärare för att boka den första lektionen, vilken blev bokad till den 2/5.

Som sagt, jag trodde inte att det skulle ta så här lång tid, men jag började min process med flygklubbsval i mitten av januari och nu ca 3 1/2 månad senare är jag redo att sätta igång. Jag har i och för sig hunnit med en provlektion (mer om den i senare inlägg) under tiden, men det känns som jag väntat länge.

Inga kommentarer: