Site Meter

onsdag 25 april 2007

Varför skall man flyga

Varför skall jag ta ett flygcertifikat?

Det började nog någon gång för 20-25 år sedan när min 10 år äldre bror tog ett A-cert som det hette då. Då var jag 8-10 år och blev intresserad och biten med en 10-årings entusiasm. Min bror flyttade sedan till USA för att genomgå en pilot-utbildning och jobbar nu i USA som pilot.

Efter detta har jag alltid varit mer eller mindre flygintresserad. Jag har funderat på att ta ett certifikat många gånger och "nästan" bestämt mig några gånger, men alltid tyckt att det antingen är för dyrt eller att jag inte riktigt har tid. Några gånger har jag till och med intalat mig själv att jag nog inte tycker att det är tillräckligt roligt, men det låter mer som att jag försökt ljuga för mig själv...

När jag pluggade så umgicks jag med andra flygintresserade och några av mina vänner är piloter. Över åren har jag nog flugit 10-15 timmar i små flygplan tillsammans med kompisar/kollegor/min bror. Trots detta är flyg absolut inte mitt enda intresse, utan det har mer funnits i bakgrunden hela tiden.

I januari kom jag dock fram till ett beslut. Det lär inte bli billigare att lära sig flyga. Jag har faktiskt råd. Jag kan ta mig tid, särskilt som jag inte ännu har några barn. Varför inte göra slag i saken och ta tag i detta som jag drömt om länge? Så då bestämde jag mig och började intressera mig mer i detalj för flyg och att ta ett PPL-certifikat. Som vanligt så blir det så att när man väl sätter sig in i ett ämne blir det ännu mera intressant och nu kan jag inte förstå varför jag har väntat så här länge. Samtidigt ser jag verkligen fram mot resan att ta mitt certifikat och förverkliga min dröm som jag har haft länge.

Vad händer när jag är klar med min flygutbildning? Ingen aning faktiskt. Jag hoppas att jag blir tillräckligt intresserad/biten för att bibehålla mitt certifikat och flyga kanske 15 timmar per år. Jag har nog tänkt att såsmåningom komplettera med mörkerbehörighet för utöka möjligheterna att flyga på den svenska vintern, men jag tror inte att det blir så många mer behörigheter än så. Jag hoppas att jag kan använda mitt certifikat, inte bara för att ta en sväng över stan då och då, utan också för att göra lite längre turer samt även att ta med vänner och bekanta.

Inga kommentarer: