Site Meter

lördag 9 juni 2007

Lektion 3 - Start och Landning

I fredags var det äntligen dags att flyga igen. Jag hade väntat nästan 3 veckor sedan sist så det var jättekul att komma iväg. Tyvärr har jag haft en lite hektisk helg efter min flygning, så jag har inte hunnit skriva om det förrän nu. Sorry...

På schemat för dagen stod start och landning med SE-IUF. Eftersom det var lite blåsigt och vinden skulle ligga tvärs banan på Barkarby så åkte vi till Skå Edeby flygfält istället för Barkarby som originalplanen var.

Jag gjorde daglig tillsyn och upptäckte att det inte går att öppna motorhuven på IUF på samma sätt som de andra planen jag gjort tillsyn på. Om man vill komma åt motorn måste man lyfta av hela huven istället för att bara öppna på ena sidan. Men det räckte enligt A att kolla oljan genom den lilla inspektionsluckan. Jag hittade också i cockpit en liten checklista för daglig tillsyn vilket var bra att ha så man inte glömde något. Vi satte oss sedan i det varma planet och började med checklistan. Motorstarten gick lite trögt, men till slut var vi på väg.

Jag fick göra min första start helt själv på Brommas bana 30. Det var lite svårare än jag väntat mig att hålla kursen på banan, särskillt i början när man inte riktigt visste/kännde hur mycket höger-roder som behövs för att motverka planets tendens att svänga åt vänster vid fullgas.

Vi flög till Skå Edeby flygfält via Svartsjö utpasseringspunkt. När vi närmade oss Skå Edeby frågade A via radion om andra flygplan fanns i varvet och vilken bana som var i användning. Inget svar, så vi var helt själva. En stund senare dök dock ett annat plan upp på frekvensen, men det visade sig att han höll till på ett annat flygfält med samma frekvens (kan inte minnas vilket just nu). Efter att ha tittat på vindstruten bestämde A att vi skulle använda bana 03. (Eller heter det stråk på ett gräsfält?)

Första trafikvarvet blev ganska långt eftersom vi skulle komma i rätt läge, men snart var vi på medvinden. A pratade mig igenom alltihop som skulle hända. Bränslepump och förgasarvärme i närheten av fältet. 2000 rpm, ett steg klaff efter kontroll av farten. Svänga till bas innan vägen. Sänk varvet till ca 15-1700 varv och andra steget klaff och börja sjunk på basen. Sväng till final på lämpligt ställe för att komma i rätt linje. Sista steget klaff och slå av förvärmningen. Håll 65-70 knop. När glidbanan är rätt så drar man av till tomgång...

Jag hade trott att A skulle visa första varvet, men hans vana trogen så lät han mig köra själv med instruktioner. Snart så var vi på final och banan blev större och större och gräset syntes bättre och bättre. Precis innan vi skulle slå i så bad han mig om en utflytning, vilket gick hyfsat bra (särskillt eftersom det var första gången). Vi hade dock lite vind från vänster så vi åkte lite snett och jag fick inte till upprätningen på första landningen. Vi tog mark och svängde till lite, men jag kunde räta upp planet snabbt. Nu var det ingen tid att tänka, eftersom A ville göra en studs och gå så det var snabbt ett steg klaff och fullgas, accelerera till ca 60 knop och sedan upp igen i en ny start. På väg upp slog det mig. Jag hade faktiskt klarat av min första landning (och planet och både jag och A var faktiskt fortfarande hela) !!!!!

Vi fortsatte göra många varv med studs-och-gå med varierande resultat. Min första landning hade nog ett mått av nybörjartur, men jag fick ganska bra kläm på allt som skall ske i varvet, men jag behöver absolut jobba mer på utflytningen.

Efter 11 landningar på Skå Edeby var det dags att åka tillbaka till Bromma. Här tog A hand om landningen för vi hade lite bråttom och ville kunna stanna tillräckligt fort för att direkt kunna svänga av till Linta-området på vänster sida om bana 30.

Analys
Som jag nämnt tidigare behöver jag jobba mer på utflytningen. Jag hade två olika tendenser till fel. Ibland började jag utflytningen på för hög höjd, dvs för tidigt, vilket leder till att planet tappar fart och dunsar ned. Ibland gjorde jag utflytningen på rätt höjd och lagom mycket i början, men jag slutade att flyga flygplanet efter lite utflytning, vilket ledde till att planet landar i för hög fart med studsar som följd.

Styrningen på marken i hög fart behöver också lite övning. Efter en landning när man skall göra studs-och-gå skall man göra lite rörelser i cockpit (klaffar och gasläge skall justeras) och då är det lätt att glömma styrningen.

Jag hade också en tendens att tappa nosen när vi stigit och skulle plana ut på trafikvarvshöjd, dvs 800 ft. A hade lagt upp varvet så att vi körde med ett steg klaff ända upp hit och dessutom brukade detta hända när det var dags att svänga till medvind. Det var alltså 3 saker som skulle hända samtidigt (plana ut, ta in klaff och svänga) vilket ibland blev lite för mycket. Jag tappade nosen några gånger, vilket ledde till att jag förlorade kanske 100 fot och då fick man använda medvindsbenet till att klättra tillbaka istället för att förbereda sig på landning.

Ibland hade jag också lite svårt att börja sjunka ordentligt på baslinjen. Vi kom in lite högt några gånger. Men en PA-28 sjunker ganska snabbt med full klaff och tomgång så det var aldrig ett stort problem.

Sammanfattningsvis känns det som rutinerna fastnade ganska bra, men att själva flygningen i landningsfasen behöver övas mer.

Flygtimmar denna flygning: 1,2
Flygtimmar totalt: 5,4
Antal landningar denna flygning: 12
Antal landningar totalt: 15

Planer för framtiden
Tyvärr dröjer det nästan 3 veckor till nästa lektion igen. Jag är bortrest under denna vecka och A är bortrest nästa. Därför är nästa lektion bokad till den 25/6. Med lite tur kanske det går att få in två pass den veckan. Jag har ju fortfarande inte flugit med SE-KSG (klubbens fjärde plan) så jag har bokat det planet för nästa lektion. Jag antar (har inte frågat A, det var lite stressigt efter förra lektionen) att det blir mer start och landning.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att läsa och skoj att du äntligen fick komma upp igen.

Anonym sa...

Du har verkligen påbörjat din ubildning vid rätt tid på året!

Flög min första EK-nav i går. Lite småläskigt var det!

Anonym sa...

Men PC, det är alltid småläskigt när du flyger ;-p