Site Meter

måndag 25 juni 2007

Ingen flygning men väl flygrelaterat...

A ringde idag någon timma innan det bokade flygpasset och ställde in flygningen. Han hade fått en konflikt i sin kalender som inte gick att lösa utan att ställa in. Synd, men sant...

Eftersom jag ändå hade avsatt tid för att flyga och eftersom jag ändå hade nyckeln till klubben med mig till jobbet så tog jag tillfället att åka till klubben ändå för att titta närmare på flygplanen och lära mig lite mer om radioinstallationen. Under tidigare flygpass har A tryckt på massa knappar på radioapparaterna utan att jag egentligen förstått hur de funkar. Jag vet sedan tidigare (och sedan lite Microsoft Simulator-flygning) hur en ADF, VOR osv funkar, men knappologin i flygplanet hade jag lite dålig koll på.

Jag beväpnade mig med instruktionsböcker och gick och satte mig i cockpit på flygplanet jag hade bokat för lektionen. Jag hade varit en duktig klubbmedlem och avbokat, men det var ingen annan som hann emellan att sno min bokningstid så planet stod oanvänt i hangaren. Jag försökte också vara en god klubbmedlem och använda så lite av batteri-strömmen som möjligt, så det blev mest läsande i böckerna och kännande på knapparna, utan att egentligen köra apparaterna så mycket. För att förstå GPS-apparaten gick det dock åt lite ström eftersom den måste startas för att man skall se något på displayen.

Sammanfattningsvis kan man säga att det var en lärorik stund, även om jag naturligtvis hellre hade flugit. Jag får sätta mitt hopp till onsdagens bokade pass istället.

Inga kommentarer: