Site Meter

lördag 16 februari 2008

Lektion 17 - Mera instrumentflygning och Skavsta

Jag ligger lite efter i uppdaterandet här. Jag flög redan förra söndagen, men det har varit en hektisk vecka så jag har inte hunnit skriva om det förrän nu. Idag flög jag dessutom igen men det blir mer om det i ett senare inlägg. Det var nu nästan en vecka sedan jag flög denna tur så jag minns inte alla detaljer längre men jag skall skriva så gott det går.

I söndags var det alltså dags för mer instrumentflygande. Jag och M bestämde oss för att ta en liten utflykt till Skavsta via VOR:en (flygnördsnack för radiofyren) i Trosa. Flygplanet vi använde var SE-KSG.

Strax efter start hamnade vi i molnen så det blev snabbt dags att öva på instrumentflygning igen. Det gick riktigt bra såhär en dag senare mina första erfarenheter av att bara flyga på instrumenten. Vi passerade NB och svängde vänster mot COR där vi var några minuter senare. Ungefär i höjd med COR lättade molnen och vi fann att vi helt plötsligt flög mellan två molnlager. Det var riktigt vackert att se färgskiftningarna i molnen men det var svårt att se någon horisont. Därför blev det att fortsätta med noggrann instrumentscanning och flyga vidare. En stund senare lättade molnen ännu mer och vi hade stundtals ganska bra VFR-väder.

När vi närmade oss Skavsta blev vi vektorerade av trafikledningen för att komma in på en ILS-inflygning. I början av inflygningen hamnade vi i molnen igen så det kändes lite spännande med hur lågt vi skulle behöva flyga för att se banan. Den dök dock upp när vi var på ca 700 fots höjd så det var gott om marginaler på denna inflygning. På väg ner såg jag flera plan från Ryanair stå och vänta vid terminalen, men därefter behövde jag koncentrera mig på landningen och kunde därför inte titta så mycket på utsikten.

Det blev en snabb studs på Skavsta. Landningen gick riktigt bra och snart var vi på väg upp igen. Vi blev vektorerade med en kurs rakt norrut för att få lite distans till flygplatsen innan vi fick svänga tillbaka mot Trosa.

I höjd med Trosa klarerade trafikledningen oss till inflygning Trosa 4Y. Om ni någon gång har flugit till Bromma med trafikflyg, t ex Malmö Aviation, och gjort en inflygning över stan så är det förmodligen denna väg ni tagit. M rattade in inflygningsproceduren i vår GPS och jag fortsatte att flyga mot nordväst. Här någonstans berättade trafikledningen att vädret på Bromma blivit sämre. Sikten hade krupit ner mot ca 1 km och molntäcket hade en undersida på ca 350-400 fot. Det skulle alltså bli en "skarp" ILS-inflygning mot Bromma.

Snart så hamnade vi i molnen igen och jag började scanna instrumenten. Vår GPS bad oss att svänga mot vänster för att komma in på ILS-banan och efter en stund var vi etablerade på ILS:en. Nu var det på riktigt. Absolut inget väder för mig att ge mig ut själv i (med det certifikat jag kommer att få så är det inte ens tillåtet), men riktigt bra träning. Jag hade lite vind från vänster och försökte hålla mig på ILS-banan. Det blev några utflykter både i höjd och sida, men inget som inte gick att hantera. Höjdmätaren kröp längre och längre ned och på ca 400 fots höjd började jag skönja marken nedanför flygplanet. Strax därefter syntes inflygningsljusen mot banan och snart syntes hela banan också. Vi låg lite till höger när vi kom ur molnen och jag fick en stund (liten, men ändå tillräcklig) på mig att korrigera innan det var dags att landa.

Väl nere på marken kunde jag pusta ut och konstatera att jag klarat ILS-inflygningen riktigt bra. Det gav absolut mersmak och var ganska roligt. Jag kanske skall ta ett instrumentcertifikat så småningom ändå....

Analys
Under ILS-inflygningen fann jag snart att det inte räckte med att titta på var nålarna på ILS-instrumentet stod någonstans utan man fick också kolla åt vilket håll de rörde sig. I något läge hamnade jag lite åt höger (nålen stod åt vänster) och jag korrigerade. Nålen började röra sig tillbaka och i detta läge anmärkte M på att jag låg åt höger. Hade jag lyssnat på honom där och svängt ännu mer åt vänster hade jag instället flugit förbi inflygningslinjen och hamnat för långt åt vänster.

Flygtimmar denna flygning: 1,4
Flygtimmar totalt: 29,3
Antal landningar denna flygning: 2
Antal landningar totalt: 109

Planer för framtiden
Återigen skriver jag detta försent så nästa flygning har redan hänt. Den hände idag, lördag. Jag skall skriva en rapport snart....

Inga kommentarer: