Lektion 10 - EK nav
Efter några inställda försök till flygning blev det flyga av i fredags. Dagen började nervöst med låga moln, men framåt eftermiddagen sprack vädret upp för att till kl 15 vara helt OK, men kanske en aning blåsigt.
Dagen till ära skulle min teori-kompis K köra sitt första flygpass på SAS flygklubb samtidigt som min flygning och med samma lärare M (jag skulle köra EK) så vi träffades på klubben och snackade om ditt och datt medan vi väntade på att våra flygplan skulle dyka upp.
Efter en stunds väntan taxade SE-GPN in på klubbområdet. Det var en annan elev på SAS flygklubb som gjorde ett av sina sista pass innan sin uppflygning. Jag hoppas att det går bra för honom på onsdag. K:s flygplan SE-KSG dök dock inte upp, eftersom det stod på andra sidan Bromma efter service. Jag fick alltså skjutsa honom och M dit i mitt plan innan min flygning började.
Vid service-verkstaden på norra parkeringen steg K och M ur mitt plan och jag var själv kvar. Detta skulle bli min första EK-nav, alltså den första flygningen jag gjorde själv från början till slut. Jag har ju flugit EK förut, men då har M börjat med mig i planet för att senare kliva av. En aning nervöst alltså. Jag hade tänkt starta på Bromma, sticka ut via SVARTSJÖ, ta en tur över mälaren för att prova planflykt med lite olika gaspådrag (vilket jag inte riktigt tränat på tidigare), sedan göra några studsar på Skå-Edeby (ESSE), flyga till Barkarby (ESKB) via den normala inflygningen STÄKSÖN-MASTEN och sedan hem till Bromma igen.
När jag gjort min motoruppkörning fick jag vänta på några flygplan som var före mig i kön att starta. Detta var nog den nervösaste delen av flygningen. Jag hade gott om tid att oroa mig för vad som skulle hända under den närmsta timman. Till slut fick jag dock tillstånd att ställa upp på banan och strax därefter att starta och jag gjorde en sista koll att allt var OK innan jag stack iväg på min första helt egna tur.
OK, nu kör vi!! Fullgas, höger pedal och håll upp mot vinden med skevrodret (vilket jag glömt flygningen innan och därför blev lättningen lite vinglig den gången). Vid 60 knop roterade jag som vanligt och snart var jag i luften. Ner med nosen igen för att få fart till 80 knop och sedan upp med nosen igen. 300 fot, in med klaffen och lite mer höjdroder för att kompensera. 500 fot, sväng vänster in över grönområdet... Var är grönområdet?? Av någon anledning såg det inte riktigt ut som jag väntat mig (jag kanske mindes fel från tidigare flygningar) men jag körde ut mot vattnet. I denna lilla förvirring glömde jag att kolla när jag passerade 1000 fots höjd för att slå av bränslepumpen så den stod på en stund till. Nåväl, när jag kommit ut över vattnet svängde jag höger igen ut mot SVARTSJÖ som jag lokaliserade ganska enkelt. Någon minut senare var jag där och rapporterade till Brommatornet som hälsade "hej på en stund".
Väl ute över mälaren ville jag prova lite olika gaspådrag och vilken fart och nosläge de gav. Jag körde på olika varvtal från fullgas ner till ca 1900 varv. Jag hade trott att jag skulle få svårare att trimma om för att hålla höjden men det gick väldigt enkelt bara man tog lite tid på sig och lät planet "komma ikapp" ändringarna som jag gjort. Vid fullgas kom jag en liten bit upp på det gula området på fartmätaren (kommer inte ihåg exakt vilken fart det var) och eftersom starten varit lite kyttig ville jag inte köra för länge så här fort så jag saktade ned igen. Med 1900 varv började farten krypa ner mot 80 knop vilket kändes lite väl lågt så jag ökade igen. Jag kanske var lite feg, men det kändes inte rätt att tänja på några gränser under denna första egna flygning.
Det blåste en del i fredags (ca 10-15 knop) så jag passade också på att svänga runt en ö för att träna på vindens verkan. Gick bättre än förra gången, men jag var fortfarande lite feg med att svänga och luta planet när jag hade vinden i ryggen.
Därefter var det dags för studs på Skå-Edeby. Jag ankom västerifrån enligt den publicerade prodeduren och var noga med att hålla mig norr om Stenhamra samhälle. Jag ropade på radion, men det var ingen annan än jag på fältet. Eftersom vinden var nordlig så kändes bana 03 som ett naturligt val för dagen. Varvet gick riktigt bra och jag kom ihåg landmärkena från första start- och landningslektionen då vi också använde bana 03 på Skå-Edeby. Jag fick hålla upp lite grann till höger för vinden när jag var på finalen och snart var det dags för den första studsen. Den gick ganska bra. Den enda missen var att när jag började utflytningen tog jag upp planet lite för snabbt och därför gled jag lite uppåt. Stallvarnaren pep innan hjulen tog mark och sedan var det snabbt dags att komma upp i luften igen. Jag körde ett varv till på Skå-Edeby och detta gick riktigt bra. Jag kan inte hitta något att anmärka på den landningen.
Efter 2 studsar ville jag fortsätta mot Barkarby. Jag körde ut från flygfältsområdet österut såsom figuren i Svenska Flygfält stipulerar och sedan svängde jag norrut. Det tog en liten stund innan jag hade orienterat mig på kartan men snart insåg jag hur jag skulle flyga för att komma till första punkten i inflygningen (STÄKSÖN). På väg in mot STÄKSÖN slog jag över radion till Barkarbys frekvens och hörde då att ett plan var på väg ut samma väg, alltså mot mig. Jag letade en stund (kändes som för länge) innan jag såg planet till vänster om mig. I samma veva insåg jag att jag missat att Brommas kontrollzon sträcker sig ända hit ut och att jag förmodligen hade sneddat över hörnet i zonen utan tillstånd. Dagens första större miss.
Vid STÄKSÖN svängde jag åt höger mot MASTEN. Först hade jag lite svårt att se MASTEN (som är en mast) så jag svängde lite för mycket och hamnade därför lite för långt söderut, men det gick att rätta till. Det var mycket snack på radion så det var en hel del trafik på Barkarby. Dessutom såg jag en stor regnskur längre fram och började bli lite orolig. Jag svängde in på medvinden till bana 06 (alltså en högersväng) innan jag kom fram till att jag skulle hamna mitt i regnskuren om jag skulle landa. Det kändes inte bra att göra detta på denna flygning, med mycket trafik på en bana jag inte landat förut (jag har bara landat från andra hållet) så jag bestämde mig för att avbryta inflygningen. Jag meddelade mina avsikter på radion och gjorde en 180-graderssväng för att åka tillbaka samma väg jag kom. Här gjorde jag dock dagens andra större miss. Jag borde svängt åt höger men svängde åt vänster, vilket ledde till att jag hamnade över delen av Säbysjön där man inte skall flyga pga fågelskyddet.
Nåväl, jag körde ut samma väg jag kom och lämnade Barkarby vid STÄKSÖN igen. Min första tanke var att åka tillbaka till Skå-Edeby och göra en landning till, men efter en titt på klockan insåg jag att jag borde åka hem till Bromma. Min originalplan hade varit att köra från Barkarby direkt till Bromma via RINKEBY, men nu när jag inte kom från Barkarby längre så fick jag så vackert åka in i kontrollzonen på standardsättet via ÄLVNÄS, vilket blev en rejäl omväg (eller mer träning, beroende på hur man ser det) Jag flög åt syd-sydväst för att komma bort från kontrollzonen och mindes A:s knep att hitta till ÄLVNÄS genom att ta sikte på ön Ridön som är avlång och i princip pekar på ÄLVNÄS. Dock hade jag lite svårt att hitta Ridön och jag blev lite förvirrad av alla vattendrag och öar. En stor båt som var på väg in i ett sund fick mig att inse att det inte kunde vara vattenvägen till Stockholm utan måste vara den till Södertälje istället. Till slut hade jag hittat ÄLVNÄS (trodde jag) och flög dit och rapporterade till Bromma (jag tror att jag sa "närmar mig ÄLVNÄS", så det var ju inte helt fel) Strax efter att jag rapporterat insåg jag att jag inte var framme ännu utan hade en bit kvar. Dagens tredje större miss.
Därefter gick allt i princip som vanligt. Jag blev klarerad till BJÖRNHOLMEN och fick sedan "Klart inflygning". Jag hade en Cessna bakom mig som körde lite fortare än jag så de kom ikapp mig (kunde se dem snett bakåt). Tornet frågade dem om de kunde se mig, vilket de kunde, och jag var klarerad som nummer ett så jag var aldrig orolig, men jag kanske skall köra lite fortare längre in på inflygningen nästa gång. Vid landningen på Bromma var det en hel del sidvind från höger men det gick riktigt bra.
Efter landningen var det tankning och sedan taxning till klubben som vanligt. M och K svängde upp på tankningen efter mig så jag hann ställa in planet i hangaren innan M kom till klubben och vi kunde ha lite eftersnack. Jag berättade hur min flygning hade gått, inklusive fadäserna, och han lugnade mig med "det är därför du är här, för att göra fel alltså".
Analys
Överlag tycker jag att flygningen gick riktigt bra. Landningarna var det absolut inget fel på, även sidvindslandningen och jag kände mig lugn och trygg hela tiden. Jag gjorde som sagt några navigeringsmissar, men inget som jag upplevde som riktigt allvarligt.
Jag kan inte riktigt vänja mig vid att planet hoppar omkring så mycket på en gräsbana (i alla fall på Skå-Edeby och i alla fall när jag kör). Jag tror inte jag gör något fel, men jag skall nog fråga M en gång till.
Flygtimmar denna flygning: 1,3
Flygtimmar totalt: 15,8
Antal landningar denna flygning: 3
Antal landningar totalt: 70
Planer för framtiden
Nästa lektion blir den 2/11 om vädergudarna tillåter. Planen är att köra en nav-tur med hjälp av radiofyrar. Preliminär plan är studs på Gnesta/Vängsö (ESSZ) och Skavsta (ESKN). Kodnamnet för turen blir alltså "Sörmlandsvarvet".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar