Site Meter

onsdag 29 augusti 2007

Första teoripasset

Igår startade min teorikurs med den första lektionen. Framöver kommer det att vara teori-lektioner varje tisdag och torsdagkväll under hela hösten.

Det allmäna intrycket igår var att läraren var bra och engagerande, gruppen var nog lite för stor, lokalerna var en aning tråkiga men att det överlag nog kommer att vara en ganska bra kurs.

Jag har dock fortfarande lite svårt att förstå varför man behöver så mycket tid för en flygteorikurs. Materialet som skall gås igenom är ca 10 cm tjockt och de böcker jag har sett hittills är skrivna på ett ganska lättfattligt sätt. Alltså bör det, åtminstone för någon med studievana, gå lite fortare än vad kurs-tempot verkar ge sken av. Men jag får väl finna mig i tempot och hänga med och göra det bästa av situationen. Till exempel så bör jag ta tillfället i akt att försöka få lärarna att gå lite utanför materialet för att ge sin syn på saken som diskuteras, annars kan man ju lika gärna bara läsa i boken.

Nästa flygpass är bokat till fredagen den 7/9. Hoppas det är väder då.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fördelarna med lärare är att de ofta (om de är hjälpsamma) kan säga vad som brukar dyka upp på proven, så man vet vad man bör fokusera på.
Dock ska du ta "1000 frågor" med en stor nypa salt. Proven är (enligt mångas inkl min uppfattning) svårare än så. Nya frågor kom till i samband med datorfieringen av proven. T ex kan det vara "bra" att känna till lutningen på en kallfront... på den nivån kan frågorna vara!